onsdag 2 juli 2008

Första steget taget

Då har det börjat. Tanken med detta lilla projekt är att uppdatera lite kunskaper som inte har fått super mycket motion den senaste tiden. Utöver det även för att det är kul.

Målet är att skapa någon form av robot. Exakt vad den ska innehålla mm är inte helt specat ännu. Men mitt första steg var att bygga mig en ny PIC programmerare då min gamla är helt ospårbar i samlingarna hemma. Valet blev enklaste möjliga och jag har nu byggt en Tait style programmerare för parallellport med en modifiering att jag snor ström försörjningen från en USB-port. Så här vacker blev spindelvävs konstruktionen med en pic16f872 riggad för programmering.


Tyvärr visade det sig att det inte var så smidig att köra en Tait programerare på en USB till paralell adapter så i nuläget är jag låst till att göra all programering på min bärbara då det var enda burken som i nuläget har en parallellport.

Inga kommentarer: