onsdag 4 februari 2009

Hitting the big ones

Vi har nu haft de sista dagarna här i Nya Zeeland och vi har tillbringat dem hemma hos Nora och Petter i Paunui efter en sista dag i Mt Maunganui. Det har varit riktigt trevligt och kul att få träffa dem och se vad de bor. Vi har även ägnat de sista dagarna åt lite semester slappnade med strandäventyr på Coromandels mysiga stränder. Det började med en trevlig strandpicknick med Nora och Petter då Emil och Petter även jagade Tuituis inför nästa dags kvällsmat. Båda två har nu väl genomspolade bihålor efter att ha tumlat runt i vågorna.

Nästa dag tog vi oss upp till Hahei och Hot Whater Beach. Under turen vaknade biologiläraren i Emil och Elisabeths fick se räkor, krabbor, sjöstjärnor mm. Hot Whater Beach ska helst besökas två timmar innan eller efter lågvatten, då de varma källorna tränger upp på stranden om man gräver lite. Nu missade vi det lite (med typ 7 timmar....) så efter en snabb lunch åkte till Hahei i stället och bara hade det mysigt på stranden. Elisabeth blev med eller mindre körd i tvättmaskinen när hon lekte i dyningarna med pappa.

När vi återvände till Paunui så fortsatte vi våra vattenäventyr, det var dags att testa att surfa. Vi fick låna brädor av Nora och Petters granne och jag fick en grundläggande instruktion av honom. Typ, ta dig ut, lägg dig på, håll balansen och paddla lika fort som en våg och hoppa upp och ställ dig, thats it..... Efter några tappra försök då jag surfat på mage, satt brädan i botten 2 gånger, trillat av otaliga gånger och en stark känsla av tvättmaskin så kom jag åtminstone till knästående. Men det var kul att testa och jag kommer att prova igen, skam den som ger sig. Kvällen avslutade vi med en sista middag ett antal glas vin och Hanna fick sin efterlängtade kokosnöts drink.

Sista dagen lämnade vi Nora och Petter på morgonen och gav oss av till Hahei igen då vi bokat en explorer tur med gummibåt längs den vackra kusten. Vi fick se magnifika havs grottor, vacker natur, klippformationer och mäktiga Cathredal Cove. Bonusen med turen var att vi stötte på en flock delfiner som kom mycket nära båten och var så där leksamma och nyfikna som bara delfiner kan vara. En hoppade upp och kollade in Elisabeth och båda två såg lika förvånade ut men Elisabeth sken som en sol efteråt.

Nu satte vi kurs mot Auckland och sista natten, men vi ville ha lite mer spänning så vi tog den lilla Tapu Coroglen Road. En liten hake är att man inte får köra den med hyrbil så säg inget. I Auckland strosade vi runt lite i centrum, insöp lite avgaser samt tog en tur upp i Skytower.

Uppe i Skytower.

Långt ner.

Nu sitter vi här på det sista hostelet vi kommer att bo på här denna gången och ser fram emot att gå upp snuskigt tidigt i morgon bitti för att flyga till Hong Kong. Det känns både lite skönt att vara lite på väg hem, men samtidigt lite sorgligt att behöva åka. Det vi kan konstatera är att av allt det vi har gjort har vi upptäckt att det finns dubbelt till att göra. Men vi har haft en underbar tid här.

Vi hörs i från Hong Kong nästa gång.