måndag 7 februari 2011

Musik genom mitt liv 4

Nu byter vi genre och detta är en upptäckt, för när den släpptes 1978 och jag var 1,5 år så lade jag inte märke till den alls. Men flera år senare när jag var hemma hos min bror Christer och han höll på att resa hemma så fick jag en papperskasse full med vinylskivor. Det bör ha varit runt 88-89 någongång och den innehöll en salig blandning av allt från Ultravox och Pink Floyd till Iron Maiden och Nationalteatern. Men i kassen fanns även en Scorpions platta som jag verkligen fastnade för och som gick många varv hemma efter det. Plattan var liveinspelningen Tokyo Tapes från som namnet antyder deras Japan turné 1978. Jag gillar verkligen den här skivan, mycket av känslan i låtarna kommer just i från att det är en liveinspelning, har lyssnat på några av den från studioalbumen efteråt, men det blir inte samma känsla och njutning. Tyvärr så sviker Spotify mig här så ni får hålla tillgodo med lite YouTube länkar i stället och jag lyckades inte hitta alla från rätt album. Så häng med tillbaka till slutet av 70-talets rock en runda.


  1. "All Night Long"
  2. "Pictured Life"
  3. "Backstage Queen"
  4. "Polar Nights"
  5. "In Trance"
  6. "We'll Burn the Sky"
  7. "Suspender Love"
  8. "In Search of the Peace of Mind
  9. "Fly to the Rainbow"
  10. "He's a Woman, She's a Man
  11. "Speedy's Coming"
  12. "Top of the Bill"
  13. "Hound Dog"
  14. "Long Tall Sally"
  15. "Steamrock Fever"
  16. "Dark Lady"
  17. "Kojo No Tsuki"
  18. "Robot Man"

Inga kommentarer: