måndag 14 februari 2011

Underbara skeva ljud och passager

Detta blir inte ett inlägg om musiken genom mitt liv, utan mer en hyllning till låtar med skeva underbara ljud eller passager. Jag vet inte vad det är som gör det men jag tilltalas av skeva ljud, bara en liten bit eller ett enda ljud i en låt kan lyfta den från bra till underbar. So bare with me när jag nu samlar ett antal låtar, blir elektroniskt i dag, med underbara skeva sound i.


Timing - Guy Gerber
Underbar skevhet subtilt i hi-haten i bakgrunden men framförall i de Jean Michel Jarre liknande partierna från runt 3:53.

Altes Kamuffel - Paul Kalkbrenner
Ja här finns skevhet från start med genom hela låten till slutet, men det som gör det är soundet från 2:31 och framåt. 

Liebe ist... - Stephan Bodzin
Stephan min vän, här är det skevt åt många håll och kanter. Och letar ni er ner i flera av hans andra alster så finns där mer och hämta.

Lover - Ellen Alien
Här får ni hålla er till tåls en stund fram till ca 2:22 innan det växer fram. 

Rikarda - Oliver Huntemann
Klappljudet som låter lite som träpinnarna från lågstadiets musikklasser är nog den skönaste skevheten i denna låt även om det finns mer där under ytan. 

Animal Style - Para One
känns inte som att denna behöver så mycket förklaring.

Det finns otroligt mycket mer än skevhet där ute, detta är ett axplock av mina favoriter. Har ni något specifikt ni vill tipsa om så skriv en kommentar här eller på Facebook och peka mig till mer härligt skevhet.

Inga kommentarer: