måndag 17 januari 2011

Day 17 – Your favorite memory

Svårt att säga om det är mitt favoritminne, men det är ett som jag ofta kommer att tänka på väldigt ofta. Det är från många år tillbaka när jag och pappa var i Falkenberg, jag kan ha varit 9 eller 10 år gammal. Vi hyrde ofta en liten stuga där nere på vid Skreastrand har jag för mig att det hette. Varje år så brukade vi åka ut med en stor fiskebåt och pilka Torsk och Makrill. Just detta år så blev det en inofficiell tävling och största fisken på båten. Efter en lång dag med mycket napp och många stora fiskar så återstod det bara två kvar i mätningarna. Jag och en annan mycket skrytsam herre. Han basunerade ut att han måste ha dragit den största firren för en liten parvell som jag kunde knappast orka med det. våra fångster läggs bredvid varandra och mäts noggrant och minutiöst av båtens kapten och min fisk förklaras som vinnare i tävlingen.

Nu var det säkerligen så att det fanns en viss del av partiskhet med i den sista mätningen och att min motståndare hade lyckats reta vara irriterande mot en stor del av de andra på båten under dagen hjälpte säkert till. Men det struntar jag i. Jag minns än i dag hur jag satt där i solen på däck och njöt av mitt pris, en glass, en storstrut, denna underbara glass som min 52,4 cm långa Torsk hade givit mig. En helt underbar dag.

Inga kommentarer: